Znaki pionowe a Znaki poziome na jezdni?


Witam

W tej lekcji wyjaśniać będziemy różnicę pomiędzy tym co znajduje się na asfalcie a tym co znajduje się na znaku pionowym.

Znaki pionowe o których mowa to znak uzupełniający (F-10) oraz znaki poziome malowane na asfalcie (P-8a, P-8b, P-8c)


zank uzupełniający F-10

F-10

pasy ruchu

Znaki poziome na asfalcie
P-8a, P-8b, P-8c




W czasie kursu gdy kursanci dopiero nabywają i wypracowują sobie pewne nawyki za kierownicą można w bardzo prosty sposób utrudnić sobie a czasami wręcz uniemożliwić wykonanie pewnych manewrów na drodze.

Pierwsza rzecz warta zauważenia to fakt iż, strzałki na asfalcie na niektórych skrzyżowaniach mogą nas zmylić co w konsekwencji prowadzi do błędnych decyzji i w najgorszym przypadku do niemożliwości wykonania manewru.

Znak pionowy F-10 jest znakiem z grupy znaków uzupełniających jego zadaniem jest więc pomoc w podjęciu odpowiedniej decyzji podczas dojeżdżania do skrzyżowania.


Na co zwracać uwagę, znaki pionowe czy znaki poziome na jezdni?

1. Znaki pionowe znajdują się w większej odległości od skrzyżowania niż znaki poziome na jezdni.

2. Na znaku F-10 jest przedstawiona końcowa wersja rozmieszczenia pasów ruchu przed skrzyżowaniem.

3. Zdarzają się sytuacje kiedy znaki poziome na jezdni mogą nas wprowadzić w błąd np. Mamy zamiar skrętu w lewo na skrzyżowaniu i zajmujemy pas na którym na asfalcie narysowaną mamy strzałkę "na wprost i w lewo", po czym zbliżając się bliżej do skrzyżowania okazuje się, że "strzałka w lewo" ZNIKA i zostaje tylko "strzałka do jazdy na wprost. Więc manewr skrętu w lewo staje się nie wykonalny.


Więc z całą stanowczością polecam opieranie swoich decyzji za kierownicą na znakach pionowych a znaki poziome powinny być tylko pomocą gdybyśmy nie zauważyli znaków pionowych.



WAŻNE

W pierwszej kolejności przy dojeżdżaniu do skrzyżowania na którym mamy kilka pasów ruchu swoje decyzje powinniśmy opierać na znakach pionowych które pokazują ostateczną wersję pasów ruchu na skrzyżowaniu.

Znaki pionowe są w większej odległości od skrzyżowania niż znaki poziome więc mamy więcej czasu na ewentualną zmianę pasa ruchu oraz wiem dokładnie który pas powinniśmy zająć w zależności od tego jaki manewr planujemy.



Przykład na mylące oznakowanie znakami poziomymi przed skrzyżowaniem.

Mamy zamiar skręcenia w lewo na skrzyżowaniu więc najwygodniejszą opcją będzie zajęcie najszerszego pasa z którego skręt w lewo jest możliwy.
Na zdjęciu poniżej widzimy że, z dwóch lewych pasów można skręcić w lewo, jednak tuż przed skrzyżowaniem szerszy pas okazuje się do jazdy na wprost a z lewej strony pasa ruch mamy linie ciągłą, więc jeśli nie zorientujemy się odpowiednio wcześnie w sytuacji możemy już niezdąrzyć zmienić pasa ruchu.

Znaki poziome na jezdni


A teraz to samo skrzyżowanie jednak opieramy się na znaku pionowym na którym mamy rozpisane pasy ruchu.
Znak F-10 informuje nas że, na skrzyżowaniu do skrętu w lewo będzie tylko jeden pas ruchu natomiast pozostałe trzy będą do jazdy na wprost.


Znaki pionowe (F-10)



WAŻNE

Znaki pionowe z rozpisanymi pasami ruchu niestety nie wskazują nam na to które pasy ruchu będą się tworzyły i czy będzie to z prawej strony jezdni czy z lewej strony jezdni.

Więc musimy być czujni i dokładnie patrzeć gdzie znajduje się pas ruchu który chcemy zająć.


Pozostałe lekcje: